Compatibilitatea in Arta Bioptica

Bioptical Art - Liviu Iliescu

Revolutia intervenita in artele plastice de la impresionism si in secolul XX a dat nastere la numeroase curente artistice. S-au abandonat regulile academismului, in schimb, fiecare curent are o baza rationala (mai putin DADA).

Desigur, in artele plastice, arte fara cuvinte, trebuie sa domine comunicarea pe cai afective, rationalul fiind prezent in initiere si in manifest, rational care trebuie sa prognosticheze comunicarea afectiva. Aceste criterii rationale apar mai evidente de exemplu, in Cubism, Futurism, Suprarealism, Hiperrealism si in altele. Baza rationala este necesara pentru organizatul artistic, fara de care comunicarea pe cai afective nu se poate obtine.

S-ar parea ca o parte din arta secolului XX este dominata de rational, prin diminuarea afectivului.

Este ca si cum ni s-ar recomanda "Trebuie sa-ti placa pentru ca ...", in loc de "Constat ca iti face placere ce privesti .. acest fapt rezulta din...".

In capitolul "Antanta retinelor" evidentiez o bipolaritate psihica:

Compozitiile remarcabile prin reusita de comunicari afective au un substrat rational robust. De exemplu, in cubismul analitic, substratul rational il constituie proiectarea pe planul tabloului a unui portret sau a unei forme cunoscute, a liniilor ce rezulta din privirea din mai multe unghiuri.

In cazul "Artei Bioptice" baza rationala o constituie ansamblul procedeelor geometrice de transpunere in spatii neconforme.

Dar, substratul rational al "Artei Bioptice" permite transpunerea in afectiv a doua variante importante:

Aceasta dubla valenta o numesc "compatibilitate in Arta Bioptica".

Pentru a realiza aceasta compatibilitate, este necesar sa se creeze in zona centrala (intre campul I si campul II o forma aparent comuna ca in figurile 44 si 45 ).

Forma numai aparent comuna, deoarece, asa cum se poate observa, toate elementele au corespondente bioptice in cele doua campuri. Forma centrala insasi face ca, la privirea normala, sa se modifice antisimetria necesara reprezentarii bioptice si compozitia sa apara in forma conventionala.

Mentionez ca exemple din aceasta categorie reproducerile R3, R4, R5, R6, R7 si, respectiv, testele corespunzatoare DR3, DR4, DR5, DR7. De asemenea, mentionez forma tridimensionala (desen pentru figura bioptica) din figura 24, care se prezinta si ca o compozitie conventionala.

In concluzie, compatibilitatea in "Arta Bioptica" se defineste ca transpunerea din rational in afectiv, ca valente atat la privirea bioptica, cat si la privirea normala. Prin aceasta se poate considera ca tehnicile Artei Bioptice se adreseaza atat subiectilor care isi pot forma deprinderile pentru privirea bioptica, cat si a acelora care nu pot percepe structurile spatiale si colorice pe care ea le ofera.