Spatiul - timpul - culoarea

Bioptical Art - Liviu Iliescu

Observatorul11) supus experimentelor vede cum forme pictate, care nu trimit prin evocari la obiecte din lumea inconjuratoare (forme abstracte), par ca se detaseaza in spatiu, cu profunzimi care cresc treptat intr-un timp de pana la cateva minute. Acest timp, este evident mult mai mare decat timpul de percepere, cu privirea normala, a obiectelor din spatiu. Aceasta "dinamica" nu se face cu modificarea liniilor de fuga, asa cum se percep in miscare obiectele ce vin catre observator sau se departeaza de el. S-ar putea spune ca mecanismele psihofiziologice nu au mai fost supuse unei astfel de trairi si ca, deci, nu sunt antrenate. Aceasta o dovedeste si faptul ca timpul de adaptare se scurteaza treptat in masura in care experimentul se repeta. Totusi acest timp ramane de cateva zeci de ori mai mare decat timpul de adaptare la observarea normala in spatiul inconjurator, cand fixam privirea succesiv pe obiecte mai apropiate sau mai departate. Este ca si cum in aceasta privinta nu s-ar produce deprinderea pentru sesizarea rapida a diferentelor de profunzime.

S-ar parea ca spatiul asociat unui timp, care nu rezulta dintr-o miscare obiectuala, s-ar percepe, în acest caz, ca urmare a unor reflexe neconditionate si constientizate prin comparare cu spatiul si timpul deja asimilate. Ma simt cumva sub impresia celor enunþate de Gabriel Liiceanu (Despre limite, Ed. Humanitas, 1997), fixat in proiect, poate ca urmare a unor preocupari de peste 40 de ani, intr-un domeniu relativ izolat. Si tot sub impresia celor scrise de Gabriel Liiceanu, se pare ca, dupa experimentele reproductibile, care m-au inchis in spatiul precisului, am indraznit sa formulez cate ceva despre lucrurile vagi.

Un alt efect pentru care observatorii nu au antrenament este fuziunea colorata, efect amplificat prin inscrierea campurilor colorate in cate un contur negru sau marcate de repere de aceeasi nuanta, fapt care a condus la ceea ce am numit amestecul psihofizic al culorilor. De data aceasta, efectul pare cã nu mai este constientizat prin comparare cu elemente din reprezentari (asimilate), dar s-ar produce tot dintr-un reflex neconditionat. Culoarea rezultata este fluctuanta, cu nuante sidefii, halucinanta.

Si din experimentele mele a reiesit ca includerea testului psihologic intr-o compozitie este mai eficace decat folosirea izolata a lui. Desigur, si in artele plastice ar trebui sa domine comunicarea pe trasee afective restrangand elementele care ar conduce la interpretari rationale.

Timpul fiind una din marimile fundamentale în stiinta pare ca este departat de trairile afective. I. Prigogine si I. Stengers, in cartea Eternitate si Timp (Ed. Humanitas, 1997), prezinta cele mai noi concepte despre timpul rational. Referindu-ma la enunturile lui Gabriel Liiceanu din cartea amintita mai sus, s-ar parea ca definitiile autorilor se inscriu in limitele spatiului precisului si nu incearca sa parcurga treptele catre lucrurile vagi. Ba, dimpotriva, isi subliniazã limitele (citez din p. 199): "Dinamica clasica nu ridica, asa cum am spus, o problema de interpretare. Totusi, aceasta problema ne-a condus pana la radacinile fizicii moderne, la idealul omniscientiei, care i-a permis fizicianului sa-i masoare cunoasterea cu aceea a Dumnezeului creator", iar la p. 210: "...trebuie ca omul sa fie pe deplin liber, pentru a nu se trezi redus cu totul la un fenomen, printre altele, tocmai pentru ca acestei cunoasteri ii e recunoscuta de drept puterea de a ne confrunta cu o lume la fel de transparenta pe cat este în fata ochiului divin..."

Desigur, nu trebuie negata nici pe departe valoarea cartii în limitele rationalului. Dar poetii, in vremelnicia lor, apar uneori ca rezonatori si interpreti ai unor unde misterioase.

T. Arghezi în Cantec de adormit Mitzura: "Si mai dai Doamne vopsele / Si hartie chinezeasca / Pentru ca manjind cu ele / Slava Ta s-o zmangaleasca."

"Zmangaleala" ar fi poate din cauza ca unui copil i se dau vopsele; dar care este cauza cauzei?


11 Cateva aspecte reiesite indeosebi din experimentarea testelor din figurile 21 si 22